Wydawnictwo Podatkowe
sobota, 4 maja 2024 r.
Dla jednostek sektora finansów publicznych
(źródło: artykuły redakcyjne Wydawnictwa Podatkowego GOFIN)
Ostatnia aktualizacja: 04.05.2024 r., godz. 16:00 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 5.472 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Terminarz dla BUDŻETÓWKI
Terminarz
dla budżetówki
maj 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
18
1
2
3
4
5
19
6
7
8
9
10
11
12
20
13
14
15
16
17
18
19
21
20
21
22
23
24
25
26
22
27
28
29
30
31

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Źródło: Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 5 (437) z dnia 01.03.2017
Dział: Podatek VAT

W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 oraz uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 października 2015 r., sygn. akt I FPS 4/15, najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. powinna nastąpić centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST). Obowiązek taki nałożyła na jednostki samorządu terytorialnego ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454 ze zm.), zwana ustawą o centralizacji.

Orzecznictwo Obszerna baza orzeczeń wydawanych
przez sądy i inne organy państwa
dostępna jest w serwisie
www.orzecznictwo.gofin.pl

Ministerstwo Finansów na stronie internetowej (www.finanse.mf.gov.pl w zakładce VAT/Broszury informacyjne) zamieściło wyjaśnienia (broszury) dotyczące tej centralizacji, pt.:

  • "Centralizacja rozliczeń w podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego",
  • "Centralizacja rozliczeń VAT w JST - dodatkowe wyjaśnienia".

Zgodnie z zawartymi tam informacjami, centralizacji rozliczeń VAT podlegają następujące jednostki organizacyjne JST:

  • urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski,
  • utworzone przez JST (związki JST) samorządowe jednostki budżetowe,
  • utworzone przez JST (związki JST) samorządowe zakłady budżetowe.

Centralizacji rozliczeń nie podlegają natomiast:

  • inne jednostki budżetowe (w tym również państwowe), których obowiązek utworzenia wynika z mocy prawa (obsługujące m.in. organy administracji zespolonej), np. Powiatowy Urząd Pracy, Komenda Powiatowa Policji, Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Komendy Państwowej Straży Pożarnej,
  • samorządowe instytucje kultury posiadające osobowość prawną (domy kultury, biblioteki, muzea, teatry, kina itp.),
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (szpitale, przychodnie zdrowia itp.),
  • inne samorządowe osoby prawne,
  • tworzone przez JST spółki działające jako spółki prawa handlowego (np. przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne).
Jeśli jednostka budżetowa (zakład budżetowy) została utworzona przez JST, w celu wykonywania przypisanych JST zadań publicznych (np. Gminny czy Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej), to jednostka ta podlega centralizacji rozliczeń. Natomiast w sytuacji, gdy konieczność utworzenia danej jednostki budżetowej JST wynika z mocy prawa lub też JST utworzyła (powołała) inną jednostkę posiadającą osobowość prawną (np. na podstawie Kodeksu spółek handlowych) - jednostka ta nie podlega centralizacji rozliczeń.

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego W broszurze "Centralizacja rozliczeń VAT w JST - dodatkowe wyjaśnienia" Ministerstwo Finansów udzieliło szczegółowych wyjaśnień w formie pytań i odpowiedzi, których treść prezentujemy poniżej.


"W jaki sposób w budżecie jst należy prezentować dochody opodatkowane podatkiem VAT - w kwocie brutto wynikającej ze zrealizowanych płatności przez kontrahentów (tzw. kasowo zrealizowanych i zgodnie z wpływami wynikającymi z wyciągów bankowych), czy w kwocie netto pomniejszonej o podatek VAT należny?

Podatek VAT nie stanowi dochodu jednostek samorządu terytorialnego. W katalogu źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego, określonym w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, podatek VAT nie występuje jako źródło dochodów tych jednostek. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatek VAT jest dochodem budżetu państwa.

W związku z powyższym w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej i jednostki samorządu terytorialnego dochody powinny być ujmowane w kwotach netto (bez podatku VAT).


Czy zwrot VAT-u z Urzędu Skarbowego z rozliczeń w bieżącym roku może być traktowany jako dochód jednostki samorządu terytorialnego, czy powinien być traktowany jako zmniejszenie wydatków jednostek?

Obowiązująca ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie regulują wprost możliwości refundacji wydatków jednostki samorządu terytorialnego; dla państwowych jednostek budżetowych możliwość taką przewiduje § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Na podstawie § 19 tego rozporządzenia uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym zmniejszają wykonanie planowanych wydatków w tym roku budżetowym natomiast uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych stanowią dochody budżetu państwa.

W celu ujednolicenia rozliczeń z tytułu zwrotów podatku VAT możliwe jest stosowanie przez jednostki samorządu terytorialnego analogicznych rozwiązań jak dla państwowych jednostek budżetowych, poprzez uregulowanie tej kwestii na podstawie art. 212 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych. Z przepisu tego wynika, że uchwała budżetowa określa między innymi inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Aby zatem jednostki samorządu terytorialnego mogły skorzystać z możliwości wznawiania wydatków budżetowych, niezbędne są w tym zakresie odpowiednie postanowienia organu stanowiącego.


Przekazanie jednostkom budżetowym nadwyżki VAT-u naliczonego nad należnym - nie zostało przewidziane w ustawie o centralizacji, w związku z tym czy taka praktyka będzie dopuszczalna?

Artykuł 20 i 21 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego uwzględnia zmiany w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych umożliwiające przekazywanie samorządowemu zakładowi budżetowemu z budżetu jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych wynikających z rozliczenia podatku od towarów i usług, z tym, że ich wysokość nie może być wyższa niż wynikająca z rozliczenia podatku związanego z tym zakładem. Środki finansowe otrzymane przez samorządowy zakład budżetowy z budżetu jednostki samorządu terytorialnego wynikające z rozliczenia podatku od towarów i usług związanego z tym zakładem w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zalicza się do przychodów.

Przepisy ww. ustawy nie przewidują przekazywania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych wynikających z rozliczenia podatku VAT do jednostek budżetowych. Zwrot różnicy podatku wynikającej ze scentralizowanej deklaracji VAT będzie dokonywany przez urząd skarbowy na rachunek jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast jednostka samorządu terytorialnego będzie następnie decydować według swojego uznania o przekazaniu tej nadwyżki do zakładu budżetowego.


Czy dopuszczalne jest stosowanie w jednostce budżetowej paragrafu 4530 jako wydatku, w przypadku gdy VAT z faktury wydatkowej podlega odliczeniu? Zaplanowany wydatek w takim paragrafie bardzo ułatwiłby rozliczenie VAT naliczonego zwróconego z US w sytuacji, gdy VAT zwrócony księgowany jest jako zmniejszenie wydatków?

Z chwilą wdrożenia centralizacji rozliczeń podatku VAT jednostka samorządu terytorialnego "przejmie" obowiązki podatnika VAT za swoje jednostki organizacyjne. Jednostka samorządu terytorialnego powinna zatem opracować procedury dotyczące rozliczeń podatku VAT z jednostkami organizacyjnymi z uwzględnieniem przepisów prawa.

W § 4530 "Podatek od towarów i usług" jednostka samorządu terytorialnego ujmie wydatki dotyczące zapłaty podatku VAT należnego (kiedy VAT należny jest wyższy od VAT naliczonego).

W sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych wydatki wykazywane będą w kwotach brutto".

Klasyfikacja podatku VAT i różnic kursowych

WIAS/070/1/138/5/2023 - Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku | 15.05.2023 r.

Ewidencjonowane w jednostkach budżetowych operacji związanych z centralnym rozliczeniem VAT

RIO.II.025-19/23 - Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku | 13.06.2023 r.

Zwrot dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych

RIO-NR.N-432-12/2023 - Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy | 26.06.2023 r.

Kwalifikacja i zwrot środków otrzymanych z Rządowego Funduszu Polski Ład

RIO.II.K.061.10.2023 - Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze | 23.05.2023 r.

Odliczenia VAT w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład

NA.III-422-21/2023 - Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu | 21.06.2023 r.

Odliczenie VAT a środki z Rządowego Funduszu Polski Ład

NA.III-422-17/2023 - Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu | 31.05.2023 r.

Zwrot odliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji

NA.III-422-12/2023 - Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu | 23.05.2023 r.

Odliczenie VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych a zwrot dofinansowania

NA.III-422-15/2023 - Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu | 23.05.2023 r.

Dotacja celowa otrzymana na sfinansowanie kosztów realizacji inwestycji samorządowego zakładu budżetowego

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 24 (600) z dnia 20.12.2023 r.

Zwrot dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych

RP.063/80/54/1/2023 - Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku | 1.08.2023 r.

Usługi zakwaterowania studentów

Źródło: Dodatek do Gazety Podatkowej nr 35 (2118) z dnia 29.04.2024

Sprzedaż majątku odziedziczonego przez gminę

Źródło: Dodatek do Gazety Podatkowej nr 35 (2118) z dnia 29.04.2024

Darowizna przekazana przez gminę na rzecz Skarbu Państwa

Źródło: Dodatek do Gazety Podatkowej nr 35 (2118) z dnia 29.04.2024

Wykonywanie zadań statutowych przez Policję nie podlega VAT

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 32 (2115) z dnia 18.04.2024

Sposób dokumentowania sprzedaży dokonywanej na rzecz rady rodziców

Źródło: Poradnik VAT nr 7 (607) z dnia 10.04.2024

Usługi organizacji zajęć pozaszkolnych - wyrok WSA

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 25.03.2024 r.

Metody ustalania prewspółczynnika przez samorządową instytucją kultury

Źródło: Redakcja Poradnika VAT | 19.03.2024 r.

Wprowadzenie do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacjach - skutki w VAT

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.03.2024 r.

Konsekwencje w VAT wniesienia aportu przez JST - odpowiedź na interpelację poselską

Źródło: Poradnik VAT nr 5 (605) z dnia 10.03.2024

Opodatkowanie wynajmu mieszkania wraz z opłatami za media

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 28.02.2024 r.

KSeF- model uprawnień dla jednostek samorządu terytorialnego

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 16.02.2024 r.

Skutki w VAT wniesienia aportu przez JST

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 14 (2097) z dnia 15.02.2024

Usługi wyżywienia w szkołach i przedszkolach publicznych

Źródło: Poradnik VAT nr 3 (603) z dnia 10.02.2024

Skutki w VAT sprzedaży złomu przez powiat

Źródło: Dodatek do Gazety Podatkowej nr 12 (2095) z dnia 08.02.2024

VAT przy refakturowaniu energii

Źródło: Dodatek do Gazety Podatkowej nr 12 (2095) z dnia 08.02.2024

Rozliczenie VAT od importu usług

Źródło: Dodatek do Gazety Podatkowej nr 12 (2095) z dnia 08.02.2024

Opłata za plastikowe opakowanie posiłku a VAT

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 10 (2093) z dnia 01.02.2024

Zakup węgla a korekta podatku naliczonego

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 23.01.2024 r.

Opłaty za przetrzymywanie zbiorów bibliotecznych a limit zwolnienia z kas rejestrujących

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 6 (2089) z dnia 18.01.2024

Dodatkowa opłata za odbiór śmieci jest bez VAT - interpretacja KIS

Źródło: Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 1 (1188) z dnia 01.01.2024

Odliczenie podatku naliczonego według prewspółczynnika a korekta wieloletnia

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 29.12.2023 r.

VAT od aportu wniesionego przez gminę

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 102 (2081) z dnia 21.12.2023

Czy opłata dodatkowa za nieregulaminowe korzystanie z pływalni lub sali fitness jest opodatkowana podatkiem VAT?

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 18.12.2023 r.

Montaż instalacji fotowoltaicznej przez gminę a VAT

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 99 (2078) z dnia 11.12.2023

Dotacja otrzymana przez gminę na usunięcie azbestu bez VAT

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 98 (2077) z dnia 07.12.2023
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.