Wydawnictwo Podatkowe
poniedziałek, 29 kwietnia 2024 r.
Dla jednostek sektora finansów publicznych
(źródło: artykuły redakcyjne Wydawnictwa Podatkowego GOFIN)
Ostatnia aktualizacja: 29.04.2024 r., godz. 10:00 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 5.175 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Terminarz dla BUDŻETÓWKI
Terminarz
dla budżetówki
kwiecień 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
14
1
2
3
4
5
6
7
15
8
9
10
11
12
13
14
16
15
16
17
18
19
20
21
17
22
23
24
25
26
27
28
18
29
30

UZP o zmianach w ustawie - Prawo zamówień publicznych

Źródło: Redakcja Zeszytów Metodycznych Rachunkowości | 05.12.2018 r.
Dział: Jednostki samorządu terytorialnego

Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej www.uzp.gov.pl poinformował, iż 1 stycznia 2019 r. wejdą w życie zmiany w przepisach ustawy - Prawo zamówień publicznych, wprowadzone ustawą z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. poz. 2215).

Jak czytamy w informacji:

"W art. 120 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, zwanej dalej »ustawą o PPK«, dokonano zmiany ustawy - Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej »ustawą Pzp« mającej na celu rozszerzenie przesłanki wyłączającej stosowanie tej ustawy zawartej w art. 4 pkt 4 odnoszącej się do umów z zakresu prawa pracy.

Zmiana przepisu polega na uzupełnieniu przepisu o »umowy o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi«.

Art. 4 pkt 4 ustawy Pzp otrzymał brzmienie:

»4) umów z zakresu prawa pracy, w tym umów o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. ...);«.

W art. 142 w ust. 5 ustawy Pzp został dodany pkt 4 w brzmieniu:

»4) zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych«.

Dodanie tego przepisu spowoduje konieczność uwzględnienia w umowach zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy postanowień o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy również w przypadku zmiany zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.

W art. 135 ustawy o PPK wprowadzono przepis przejściowy w związku z nałożeniem na wszystkie podmioty zatrudniające obowiązków wynikających z zawarcia umowy o prowadzenie PPK, zgodnie z którym wykonawca będzie mógł się zwrócić do zamawiającego z pisemnym wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia rozumianej jako suma wzrostu kosztów realizacji zamówienia publicznego wynikająca z wpłat do PPK przez podmioty zatrudniające uczestniczące w realizacji zamówienia publicznego.

Zgodnie z uzasadnieniem do ustawy o PPK wprowadzenie zmiany w art. 4 pkt 4 ustawy Pzp wynika stąd, że możliwość zawarcia umowy o zarządzanie PPK jest ściśle związana z umową o pracę, bowiem nie można jej zawrzeć bez istniejącego zatrudnienia – zgodnie z projektem ustawy o PPK podmiot zatrudniający może zawrzeć umowę o zarządzanie PPK, jeśli zatrudnia co najmniej jedną osobę. Dodatkowo gromadzenie środków w PPK następuje jedynie podczas trwania zatrudnienia, a więc tylko wtedy środki trafiają do instytucji finansowej wybranej przez podmiot zatrudniający. Przy wyborze instytucji finansowej zarządzającej PPK zamawiający, na których został nałożony powyższy obowiązek nie będą mieli  obowiązku stosowania przepisów ustawy Pzp.

Natomiast, w przypadku wynikającej z zawarcia umowy o prowadzenie PPK waloryzacji kosztów realizacji zamówienia publicznego wszczętego przed dniem wejścia w życie ustawy o PPK, wykonawca będzie mógł się zwrócić do zamawiającego z pisemnym wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia, rozumianej jako suma wzrostu kosztów realizacji zamówienia publicznego wynikająca z wpłat do PPK przez podmioty zatrudniające, uczestniczące w realizacji zamówienia publicznego. Intencją przedmiotowej propozycji jest uregulowanie kwestii odnoszącej się do sposobu określenia zmiany wynagrodzenia podmiotu zatrudniającego w przypadku, w którym przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, a następnie zawarł umowę o prowadzenie PPK, co wpłynęło na wzrost kosztów wszczętego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Termin wejścia w życie omawianych zmian - 1 stycznia 2019 r.".

Sprzedaż majątku odziedziczonego przez gminę

Źródło: Dodatek do Gazety Podatkowej nr 35 (2118) z dnia 29.04.2024

Darowizna przekazana przez gminę na rzecz Skarbu Państwa

Źródło: Dodatek do Gazety Podatkowej nr 35 (2118) z dnia 29.04.2024

Zwrot kosztów upomnienia wystosowanego do dłużnika podatkowego

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 26.04.2024 r.

Zwolnienie z podatku od nieruchomości a dokumentacja składana przez podatnika

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 24.04.2024 r.

Wypłata zaniżonych dotacji dla niepublicznych przedszkoli

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 23.04.2024 r.

Zaokrąglanie danych w zakresie skutków obniżenia górnych stawek podatkowych

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 19.04.2024 r.

Nałożenie kary porządkowej na podatnika podatku od nieruchomości

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 16.04.2024 r.

Dochody z tytułu odsetek od nieterminowych zwrotów dotacji

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 15.04.2024 r.

Braki w sprawozdaniu Rb-27S spowodowane ujęciem danych w innych dokumentach sprawozdawczych

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 12.04.2024 r.

Sposób dokumentowania sprzedaży dokonywanej na rzecz rady rodziców

Źródło: Poradnik VAT nr 7 (607) z dnia 10.04.2024

Przetwarzanie danych osobowych w ramach BIP podlega RODO

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 29 (2112) z dnia 08.04.2024

Opodatkowanie paczkomatów podatkiem od nieruchomości

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 05.04.2024 r.

Udzielanie zaliczek na poczet wykonania zamówienia

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 04.04.2024 r.

Odwołanie wójta w wyniku ukarania za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 03.04.2024 r.

Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości infrastruktury wodno-kanalizacyjnej należącej do gminy

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 28.03.2024 r.

Prezentowanie danych w zakresie skutków obniżenia górnych stawek podatkowych w sprawozdaniu RB-27S

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 22.03.2024 r.

Przystąpienie jednostki samorządu terytorialnego do projektu partnerskiego

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 21.03.2024 r.

Środki przekazywane przez gminę ochotniczym strażom pożarnym w formie dotacji

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 18.03.2024 r.

Wykazanie w sprawozdaniu Rb-27S przypisanej do zwrotu dotacji

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 15.03.2024 r.

Zapisy dotyczące terminów płatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w uchwałach rady miejskiej

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 15.03.2024 r.

Lokale w budynku wielorodzinnym a ulga z tytułu posiadania kompostownika

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 14.03.2024 r.

Wprowadzenie do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacjach - skutki w VAT

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.03.2024 r.

Nieodrzucenie wniosku sołectwa skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.03.2024 r.

Konsekwencje w VAT wniesienia aportu przez JST - odpowiedź na interpelację poselską

Źródło: Poradnik VAT nr 5 (605) z dnia 10.03.2024

Problemy z poborem opłaty targowej na terenie gminy

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 06.03.2024 r.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.