Wydawnictwo Podatkowe
wtorek, 19 marca 2024 r.
Dla jednostek sektora finansów publicznych
(źródło: artykuły redakcyjne Wydawnictwa Podatkowego GOFIN)
Ostatnia aktualizacja: 19.03.2024 r., godz. 07:30 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 5.152 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Terminarz dla BUDŻETÓWKI
Terminarz
dla budżetówki
marzec 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
09
1
2
3
10
4
5
6
7
8
9
10
11
11
12
13
14
15
16
17
12
18
19
20
21
22
23
24
13
25
26
27
28
29
30
31

Obowiązki pracodawcy w zakresie bhp w okresie zimowym - komunikat PIP

Źródło: Redakcja Ubezpieczeń i Prawa Pracy | 16.01.2019 r.
Dział: Wyjaśnienia resortowe

Państwowa Inspekcja Pracy w dniu 8 stycznia br. na stronie internetowej www.pip.gov.pl zamieściła komunikat w sprawie obowiązków pracodawców w okresie zimowym. Czytamy w nim, że: "(...) Przepisy BHP określają minimalną temperaturę w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. Przy lekkiej pracy fizycznej, np. w biurach, temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni C. Pozostali pracownicy, zatrudnieni np. w halach produkcyjnych, powinni mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14 stopni C.

W przypadku pracowników wykonujących w okresie zimowym zadania na wolnej przestrzeni obowiązki pracodawcy są bardziej rozbudowane ze względu na większe narażenie na wychłodzenie spowodowane zjawiskami atmosferycznymi.

Podstawowym obowiązkiem zatrudniającego jest zapewnienie odzieży ochronnej, posiłków regeneracyjnych i ciepłych napojów, przy temperaturze powietrza zimą (od 1 listopada do 31 marca) niższej niż 10 stopni C. Obowiązek zapewnienia posiłków regeneracyjnych dotyczy pracowników, którzy wykonują prace na otwartej przestrzeni w okresie zimowym związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet. Stanowiska, na których mogą być wydawane ciepłe posiłki i napoje ustala pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi bądź z przedstawicielami pracowników. Informacje takie powinien zawierać regulamin pracy.

Co więcej pracodawca ma obowiązek zapewnienia pomieszczenia, w którym pracownicy wykonujący prace na wolnej przestrzeni się ogrzeją lub zmienią odzież - temperatura w nich nie powinna być niższa niż 16 stopni C.

Gdy się pojawią problemy z zapewnieniem wymaganej przez prawo temperatury na stanowisku pracy albo gdy firma nie zapewnia pracownikom wymaganych środków ochronnych lub posiłków, należy złożyć skargę w okręgowym inspektoracie pracy. Zwykle wystarczy jedna wizyta inspektora, by tam gdzie na zimno poskarżyli się pracownicy zrobiło się cieplej. Inspektor może bowiem wydać nakaz wstrzymania pracy na stanowisku, gdzie jest zbyt zimno by pracować, a to zazwyczaj wiąże się także z nałożeniem kary grzywny od 1 tys. do 2 tys. zł, a w razie recydywy - do 5 tys. zł.

W sezonie zimowym pracodawcy by zapewnić bezpieczeństwo osobom pracującym w obiektach firmy zmuszeni są do usuwania z dachów zwałów śniegu i sopli. Jednak przy zlecaniu i organizowaniu takich prac należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Przede wszystkim do pracy na wysokości można skierować pracownika posiadającego aktualne orzeczenie lekarskie, potwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na wysokości. Ponadto pracownik skierowany do odśnieżania powinien przejść instruktaż stanowiskowy i być poinformowany o ryzyku zawodowym, związanym z wykonaniem tej pracy. Obowiązkiem pracodawcy jest także zapewnienie właściwych środków ochrony przed upadkiem z wysokości (szelki wraz z linką bezpieczeństwa i amortyzatorem lub urządzeniem samohamownym, kask oraz obuwie zabezpieczające przed poślizgnięciem). Z kolei pracowni ma obowiązek stosować sprzęt zapewniającym mu bezpieczeństwo. Należy także zadbać o bezpieczeństwo osób postronnych i przed przystąpieniem do odśnieżania należy wygrodzić i oznakować strefy niebezpieczne, w których istnieje zagrożenie spadającymi masami usuwanego śniegu, lodu jak również narzędziami.".

Stanowisko MF w sprawie obiegu dokumentów audytowych w jednostce

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 08.03.2024 r.

Wyjaśnienie MF w sprawie prowadzenia audytu wewnętrznego na podstawie art. 274 ust. 4 ustawy o finansach publicznych

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 07.03.2024 r.

Konsultacje KSeF - wyjaśnienia Min. Fin.

Źródło: Redakcja Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno-Finansowych | 26.02.2024 r.

Niekiedy pracownik - ojciec dziecka nie ma prawa do części urlopu rodzicielskiego - wyjaśnienie MRPiPS

Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 23.02.2024 r.

PIT od świadczeń wypłacanych członkom OSP - wyjaśnienie Ministerstwa Finansów

Źródło: Redakcja Przeglądu Podatku Dochodowego | 21.02.2024 r.

Wyjaśnienie MRPiPS dotyczące ujmowania w budżecie jst środków PFRON

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 16.02.2024 r.

Wyjaśnienie MF dotyczące klasyfikacji dochodów z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 07.02.2024 r.

Ewidencja wydatków związanych z zakupem sprzętu przekazywanego nieodpłatnie w ramach pomocy humanitarnej - odpowiedź MF na pytanie naszego Wydawnictwa

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 26.01.2024 r.

Termin złożenia wniosku o wyrównanie zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego do 100% podstawy wymiaru

Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 23 (593) z dnia 01.12.2023

Wyrównanie świadczenia chorobowego z odsetkami po zmianie stanowiska ZUS w sprawie wliczenia do podstawy ich wymiaru wynagrodzenia ze zlecenia zawartego z własnym pracodawcą

Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 23 (593) z dnia 01.12.2023

Wyjaśnienie MRiPS dotyczące kosztów opieki koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 23.11.2023 r.

Odpowiedź na interpelację w sprawie zatrudniania nauczycieli bez przygotowania zawodowego

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 20.11.2023 r.

Wyjaśnienie MF w sprawie klasyfikacji środków przekazywanych w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 07.11.2023 r.

Interpretacja prawna MEiN dotycząca nagrody specjalnej z okazji 250. rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.10.2023 r.

Wyjaśnienie MRiT dotyczące stosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 04.10.2023 r.

Klasyfikacja wydatków na usługę dowozu osób przez centrum usług społecznych - odpowiedź Min. Fin. na pytanie naszego Wydawnictwa

Źródło: Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (595) z dnia 01.10.2023

Zmiana stanowiska ZUS w sprawie wliczania wynagrodzenia z umowy zlecenia zawartej z własnym pracodawcą do podstawy wymiaru zasiłków

Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 19 (589) z dnia 01.10.2023

Wyjaśnienia MRiPS w sprawie stosowania niektórych przepisów Kodeksu pracy po zmianach

Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 19 (589) z dnia 01.10.2023

Termin wprowadzenia obowiązkowego KSeF nie zostanie przesunięty - wyjaśnienie Min. Fin.

Źródło: Redakcja Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno-Finansowych | 15.09.2023 r.

Stanowisko MEiN dotyczące wskaźnika zwiększającego służącego do naliczenia kwoty dotacji

Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 15.09.2023 r.

Możliwość rezygnacji z dokonania rocznej korekty odliczonego VAT

Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 12.09.2023 r.

Badania okresowe po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego - wyjaśnienie MRiPS

Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 11.09.2023 r.

Ustalanie podwyższenia zasiłku macierzyńskiego do kwoty świadczenia rodzicielskiego - stanowisko ZUS

Źródło: Redakcja Ubezpieczeń i Prawa Pracy | 11.09.2023 r.

Wysokość świadczenia urlopowego w 2023 r. - stanowisko GIP

Źródło: Redakcja Ubezpieczeń i Prawa Pracy | 09.09.2023 r.

Od kiedy stosować nowe zasady uwzględniania w podstawie wymiaru świadczeń chorobowych wynagrodzenia z umowy zlecenia zawartej z własnym pracodawcą lub wykonywanej na rzecz własnego pracodawcy - odpowiedź ZUS na pytanie naszego Wydawnictwa

Źródło: Redakcja Ubezpieczeń i Prawa Pracy | 07.09.2023 r.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.